Skräddarsydda reseupplevelser under eget varumärke, med lojala kunder och merförsäljning som resultat. Det är vad Your Brand Travel erbjuder sina kunder. Nu har startupen skrivit avtal med outdoorvarumärket Isbjörn of Sweden, som kommer att lansera reseklubben Isbjörn Adventure.
Örnsköldsvikbaserade startupbolaget Your Brand Travel vill ge fler varumärken möjligheten att erbjuda målgruppsanpassade kvalitetsupplevelser till sina kunder, precis som bland andra svenska Naturkompaniet, norska Norrøna och amerikanska cykeltillverkaren Trek redan gör.
Sin första avtalskund hittade Your Brand Travel i just outdoorbranschen. Isbjörn of Sweden, med en premiumprofil inom friluftskläder för barnfamiljer, har skrivit på för ett pilotprojekt som ska inledas under andra halvan av 2024. Fokus ligger på att erbjuda spännande resor och upplevelser under det egna varumärket Isbjörn Adventure.
– Vi är jätteglada över vårt avtal och ser fram emot att börja arbetet tillsammans, säger Tamer Khairy, vd och medgrundare till Your Brand Travel med 20 år i resebranschen bakom sig.
Fördelarna för kunderna är flera. Dels blir resorna en del i varumärkets marknadsföring och skapar lojalitet hos kunderna. Dels finns stora möjligheter att integrera varumärkets produkter i upplevelsen, så som till exempel kläder hos ett outdoorföretag eller sportprodukter hos ett fitnessvarumärke. Sist men inte minst generar varje såld resa intäkt för kunden.
– Varumärken inom sport och outdoor är jätteintresserade. Här är produkterna, och nu får du prova dem – det blir som en förlängning av vad de redan gör, säger Tamer Khairy.
Hela erbjudandet paketeras på en digital plattform, redo att integreras helt hos kundföretaget under eget varumärke. Bakom kulisserna sköter Your Brand Travel allt ifrån urval och paketering av resor och upplevelser, bokningssystem, kundtjänst till projektledning av själva resorna tillsammans med underleverantörer.
I tider där många vill förändra sina resmönster och göra hållbara val har Your Brand Travel ett konkret sätt för att minska sitt klimatavtryck. I en sökning prioriterar plattformen de upplevelser som finns närmast användaren, ett mjukt sätt att påverka användaren till ett miljövänligt val.
startupresan fortsätter
Teamet består i dag av sex personer med bred erfarenhet från både handel och besöksnäring. I nästa steg på startupresan kommer Your Brand Travel att ingå i BizMakers inkubatorprogram, som erbjuder stöd med affärsutveckling och värdefull kunskap för entreprenörer som närmar sig marknaden med en ny affärsidé.
– Nu handlar det om att skala upp, finansiera och så småningom rekrytera och få igång fler anställda. BizMaker ger oss mycket hjälp, rådgivning och perspektiv på saker genom andras erfarenheter. Och de är väldigt tålmodiga, säger Tamer Khairy med ett skratt.
Mot slutet av året kommer Your Brand Travel att söka sin första större finansiering. Tamer Khairy hoppas på investerare som själva kan ha nytta av företagets tjänster, med intressen i antingen handel, som mode, sport eller outdoor, eller i hotell- och upplevelseindustrin.
– Då kan de vägleda, växa med lösningen och skapa ett mycket större värde i företaget än bara själva pengarna. Vårt mål på fem års sikt är att ha kontakt med 150 av de 15 000 varumärken i världen som passar vår tjänst. Vi börjar i Norden, men siktar på de stora marknaderna i framför allt Tyskland, Holland och Frankrike på sikt, avslutar Tamer Khairy.
Kontakt
Tamer Khairy, Grundare och vd Your Brand Travel
073 957 00 89, tamer@yourbrandtravel.com