Är det fel timing att gå ett affärsutvecklingsprogram när efterfrågan rasar? Inte alls anser Ångeföretagaren Magnus Nelhagen.”Jag har lärt mig att tänka mer strategiskt och står bättre rustad för framtiden”, säger han.
2023 påbörjade Magnus Nelhagen, ägare till Mobilbetong i Ånge, BizMakers skräddarsydda affärsutvecklingsprogram Business Scaleup.
Sedan han tog över bolaget – som tillverkar platsgjuten betong i Västernorrland, Jämtland och Härjedalen – 2011 har han försökt skapa tydligare struktur med bland annat bättre ekonomisk uppföljning.
– Men varken tiden eller kunskaperna har räckt till. Därför kändes det så rätt att delta i programmet när jag fick chansen.
Under 18 månader arbetade han tillsammans med två rådgivare från BizMaker och fyra externa coacher som kartlade verksamheten, tog fram en färdplan och bidrog med spetskompetens.
– Jag har fått många nya insikter. Särskilt kring vikten av ekonomisk framförhållning och att jag behöver avlastning för att kunna arbeta strategiskt.
Vad har varit den största utmaningen under programmets gång?
– Att hinna implementera de nya kunskaperna och verktygen i vardagen samtidigt som jag jobbar med driften. Men jag har tagit flera viktiga steg i rätt riktning, bland annat genom att flytta över administrativa uppgifter, som journalföring inom betongdelen, till andra i teamet, säger Magnus Nelhagen.
– Magnus har lagt grunden för en långsiktig tillväxtresa. Genom en effektiv ekonomistyrning, bygga rätt stöd i organisationen och delegera ansvar har han skapat förutsättningar för att växa på ett kontrollerat sätt med en tydlig strategi framåt, säger affärsrådgivare Pelle Berglund, BizMaker.
Ändrade färdriktningen med hjälp av Business Scaleup
Tanken var att Magnus skulle få hjälp av utvecklingsprogrammet att växla upp bolaget. Men den tuffa konjunkturen, särskilt inom vind- och vattenkraft, gjorde att han i stället tvingades dra i handbromsen och krympa verksamheten.
Något som hade varit ännu svårare utan stödet från coachen Lena Oskarsson, Permascand.
– Hon var ett ovärderligt stöd i samband med de tuffa uppsägningar vi tvingades till hösten 2024, säger Magnus.
I väntan på att efterfrågan på betong ska ta fart igen håller sig företaget flytande genom att köra grus, väghyvel och hjullastare.
Utan affärsutvecklingsprogrammet skulle återhämtningen bli betydligt svårare, menar Magnus.
– Jag har fått med mig viktiga verktyg och ser utvecklingsmöjligheter framåt – kanske till och med i form av fler delägare. En sak är säker: jag har lärt mig vikten av att agera i tid och tänka strategiskt, säger han.