Xavitech har deltagit i BizMakers affärsutvecklingsprogram Business Scaleup och visar fina resultat.
Pelle Berglund, affärsutvecklare och processledare på BizMaker tillsammans med Henrik Sjöström, vd på Xavitech.
Nyhet

Xavitech tar nästa steg med BizMakers affärsutvecklingsprogram Business Scaleup

Härnösandsföretaget Xavitechs spjutspetsteknik har tagit bolagets mikropumpar hela vägen ut i rymden. Under tiden i BizMakers affärsutvecklingsprogram Business Scaleup har Xavitech Micropumps AB vässat sina affärer, ökat omsättningen och tagit flera steg mot större lönsamhet. 

Xavitech Micropumps AB utvecklar, tillverkar och säljer smarta mikropumpar för en global marknad. Pumparna, som används framför allt inom gasanalys, finns i högteknologiska system hos bland andra Camebridge SensotecKRÜSS GmbH och RS Dynamics LLC. Tidigare har även NASA köpt pumpar som använts ombord på den internationella rymdstationen ISS.

Företaget startades 2005. 2021 köptes mikropumpverksamheten ut av 11 delägare, bland annat vd Henrik Sjöström och Vincent Skerved. 

– Vårt mål har varit att anpassa företaget för att bli lönsamt med våra unika, intelligenta mikropumpar, inte främst lägga tid och pengar på att utveckla nytt. Vi är i en starkt expansiv fas och behöver både hitta nya marknader behålla de kunder vi har, berättar Henrik Sjöström. 

Som en del i sitt strategiska arbete har Xavitech deltagit i BizMakers affärsutvecklingsprogram Business Scaleup, som riktar sig mot just expanderade små och mellanstora företag i Västernorrland. Under programmets gång har teamet på Xavitech haft en serie träffar med processledare på BizMaker och fyra utvalda, externa coacher. Xavitech valde att främst fokusera på områdena kundprocess och marknadsföring, som de identifierat som sina viktigaste utvecklingsområden. 

Coacherna Peter Stenberg, Fredrik Hultner, Monica Vesterberg och Alexandra Rietz har varit Xavitechs förtrogna under programmet. 

– Peter har varit väldigt bra bollplank när det gäller sälj och att vässa vår argumentation kring produkten. Vi har världens bästa pump, men hur och varför, för just den kunden? Som litet företag utan stora marknadsföringsresurser behöver vi hitta smarta sätt att nå ut med vårt budskap och där har Fredrik varit en bra partner i programmet. Hur kan vi automatisera, effektivisera och följa upp det bättre?

Henrik Sjöström betonar att en stor del av arbetet kvarstår, men nu har Xavitech fått hjälp att ställa de rätta frågorna och ta fram en task list som är konkret och möjlig att genomföra. 

– Vi har utbildat personal, bland annat inom social and digital selling. Vi ser också över vår säljprocess, där vi kan jobba mer med automatisering. Vi kommer att byta hemsida och skaffa ett nytt CRM-system för kundkontakt och uppföljning. 

– Scaleup-programmet passade perfekt för den fas vi befinner oss i. Vi har fått prioriteten rätt på det vi vill göra, avslutar Henrik Sjöström.

Relaterade nyheter

Fredrik Harlestedt, ägare och vd på Bilfix, upplever att de har fått en tydligare bild av framtiden och bättre verktyg för att möta den genom BizMakers affärsutvecklingsprogram Business Scaleup.
Artikel

Bilfix expanderar med hjärtat på rätta stället

Nyhet

Timråföretaget som satsar på tillväxt genom Business Scaleup

Patrik Rosengren och Annica Jonsson på Kinab.
Nyhet

Från tyst norrlänning till ledstjärna inom hållbarhet