CRDBAG är en startup I BizMakers inkubatorprogram och har gjort succé i Hollywood med deras produkt.
Pressrelease

Sundsvallsföretag gör succé i Hollywood

Hollywood hyllar det svenska förvaringssystemet för film- och kamerautrustning. Nu lanserar Sundsvallsföretaget CRDBAG en digital lösning som komplement till sina hajpade väskor.

I början av juni visade startupbolaget CRDBAG, som utvecklat ett förvaringssystem för kablar och annan utrustning i foto- och filmbranschen, upp sig på Cine Gear Expo i Los Angeles.

– Mässan ägde rum i klassiska Paramount Studios i Hollywood. Vi hade en monter tillsammans med två andra svenska företag och fick otroligt bra respons från kunder, återförsäljare och andra möjliga samarbetspartners, berättar vd Mathias Näslund.

CRDBAG:s system består av slitstarka påsar i olika storlekar, som hängs på ett vägghängt system och därifrån lätt kan plockas med av fotograferna.

Produkterna, som tillverkas i Vietnam, har sålts på webben sedan starten 2021. Nu är målet att komplettera med försäljning i utvalda butiker i Nordamerika och Japan.

– Vi satsar mycket på design. Folk älskar det fysiska, inte minst våra färgglada kardborre-märkningar.

Samtidigt gör CRDBAG en digital satsning. Med hjälp av så kallade NFC-taggar och en app ska fotograferna kunna scanna av vad som finns i respektive väska och jämföra med en packlista. Målet är att ha en betaversion klar efter sommaren.

– Vi tror på att kunna erbjuda våra kunder en digital förlängning av våra fysiska produkter. 
Instagram har varit vår viktigaste kanal sedan dag ett.  

Tillväxtmålet för företaget, som har fyra anställda, är högst satt. Planen är att årets förväntade omsättning på 10 miljoner kronor ska fördubblas 2024.

För att klara expansionen har grundarna – bröderna Mathias och Andreas Näslund samt Rasmus Åhrberg – tagit 2,8 miljoner kronor i riskkapital från ett antal minoritetsägare.

– Det gör att vi kan satsa vidare på försäljning och produktutveckling. Vi har flera konkurrenter som flåsar oss i nacken så det gäller att hela tiden ligga steget före genom att tänka utanför boxen.

Och så var det frågan om namnet CRDBAG. Tanken är att det uttalas Cordbag, (sladd-väska). Något som långt ifrån alla andra förstått.

– Många säger C-R-D-bag. Men det är bara bra att folk har funderingar, en snackis helt enkelt, säger Mathias Näslund.

KONTAKT:

Mathias Näslund, vd CRDBAG
070 779 45 48mathias@crdbag.com

Relaterade nyheter

Fredrik Jonasson och Claus Hjorth från ITSL Solutions på Grönborgs i Sundsvall.
Pressrelease

Ny tjänst löser säkerhetsutmaningar för offentlig sektor

Nawras Alashour är utvecklingschef på startupbolaget BlåGrön Odling.
Pressrelease

Härnösandsföretaget lanserar sitt odlingssystem i Östersund

Nicklas Boström och Patric Hörnsten Nilsson är teamet bakom startupbolaget WatchitGolf från Örnsköldsvik.
Nyhet

WatchItGolf tar swingen in i framtiden – med mobilen som verktyg