Patrik Rosengren och Annica Jonsson på Kinab.
Patrik Rosengren och Annica Jonsson är två av de tre ägarna som jobbar hårt för att utveckla Kinab.
Nyhet

Från tyst norrlänning till ledstjärna inom hållbarhet 

Ny nisch och förbättrat självförtroende. Medverkan i tillväxtprogrammet Business Scaleup har inneburit en stor förflyttning för Örnsköldsvikföretaget Kinab.
– Vi har alltid vetat att vi kan, men vi har gått från att vara en tyst norrlänning till att ta initiativ och förklara att vår kompetens behövs, säger Annica Jonsson, vd på Kinab.  

Kinab är en helhetsleverantör för återvinningsmiljöer. De skapar fräscha fungerande återvinningsmiljöer genom rengöring, service och konsulttjänster. 

– Tidigare har fokus legat mer på att tvätta och rengöra men i och med nya lagkrav som kommer kring återvinning så har vi insett att vi bör fokusera ännu mer på konsulttjänster och bidra med vår kunskap, säger Annica Jonsson.  

Bidrar med kunskap

2024 tog kommunerna över ansvarat för återvinningsstationer och 2027 kommer en ny lagstiftning om fastighetsnära insamling. De nya lagkraven kräver kompetens kring sortering och logistik som inte alla kommuner och kommunala bolag har i dagsläget.  

Kinab har alltid haft ett ambitiöst hållbarhetsarbete men siktar nu ännu högre. 

– Vi har gått från att tänka på hur vi ska jobba med vårt eget bolag kring hållbarhet till att börja jobba med det externt. Tack vare vår medverkan i programmet har vi insett att vår kunskap kan få andra att bli mer hållbara och att vi på så sätt kan hjälpa till i ett större perspektiv. Genom att hjälpa andra göra rätt bidra vi till en mer hållbar framtid, säger Annica Jonsson. 

Hjälp på tillväxtresan

Kinabs kunder är kommunala bolag inom energi och återvinning, bostadsrättsföreningar samt butiker över hela Sverige. Under de senaste åren har de expanderat med närmare 50 procent och kände att de behövde hjälp på sin tillväxtresa. Därför valde de att gå BizMakers program Business Scaleup. Programmet baseras på Navigator Scaleups beprövade metod och startar med en kartläggning av företaget. Därefter tilldelas bolaget fyra experter, så kallade coacher, som väljs ut unik utifrån vad just det enskilda bolaget har för behov av extern kompetens.  

– Det är en ynnest att få delta. Även om vi som företag har mycket att göra så är det en vinstlott att få vara med. De coacher vi har är helt out stadning. Det har varit så värdefullt att stanna upp och reflektera, få de här kontrollfrågorna och att ha experter inom olika områden att kunna ringa och rådfråga. Vi är fantastisk nöjda över att vi fått vara med i Scaleup-programmet, säger Annica Jonsson. 

Kinab är nu i den fjärde och sisa fasen i programmet som är utformat för att passa mikro- och småföretag som vill växa.  

– Det är häftigt att se resa som Kinab gör just nu. Det finns en stor mäng företag i Västernorrland med potential och vilja att växa men som inte gör det av olika anledningar. Det kan bero på brist på tid eller kompetens inom vissa områden. Och det här programmet är till för såna företag, säger Pelle Berglund, affärsrådgivare och processledare på BizMaker. 
 


Kontakt 

Annica Jonsson, vd Kinab 

010-457 71 34, annica.jonsson@kinab.se 
 
Pelle Berglund, BizMaker 

073-847 94 24, pelle.berglund@bizmaker.se 

Relaterade nyheter

Fredrik Harlestedt, ägare och vd på Bilfix, upplever att de har fått en tydligare bild av framtiden och bättre verktyg för att möta den genom BizMakers affärsutvecklingsprogram Business Scaleup.
Artikel

Bilfix expanderar med hjärtat på rätta stället

Nyhet

Timråföretaget som satsar på tillväxt genom Business Scaleup

Anna Kollberg, framtidsstrateg på BizMaker.
Nyhet

Positivt beslut för att stärka det kreativa och kulturella branscherna i Västernorrland