Anna Kollberg, framtidsstrateg på BizMaker.
Anna Kollberg, framtidsstrateg på BizMaker.
Nyhet

Positivt beslut för att stärka det kreativa och kulturella branscherna i Västernorrland

Sundsvall och Västernorrland står inför en omfattande samhällsomvandling som bland annat innebär en ökad befolkningstillväxt. Nu ges besked om ett beviljat beslut om fördjupad förstudie för kreativa och kulturella näringar i Västernorrland.

Förstudien ”In i värmen” fokuserar på att undersöka och utreda hur vi kan stärka och utveckla företag verksamma i kreativa och kulturella branscher. Att främja och skapa utrymme för det kreativa och kulturella i samhällsbyggandet och näringslivet är viktiga delar för att skapa ett mer diversifierat näringsliv och en mer attraktiv plats att bo och verka på för fler.

-Vi ser hur städer runt om i världen har nyttjat den här branschens förmågor för att återuppfinna och vitalisera sig själva genom att gå från industriell eller kommersiell nedgång till att bli blomstrande centra för kreativitet och innovation. Deras värden transformerar platser till vibrerande, vackra miljöer som gör att människor vill besöka och bosätta sig på en plats. Kultur och kreativitet tillsammans med regional samverkan är nyckeln till en hållbar och attraktiv framtid för norra Sverige. Så jag är både glad och stolt att Västernorrland prioriterar detta viktiga, vackra, arbete, säger Anna Kollberg, framtidsstrateg på BizMaker och ansvarig för satsningen.

Förstudien genomförs i ett nära samarbete med de kreativa och kulturella företagen. Sundsvalls kommun och projektägaren BizMaker tar nu nästa steg för att tillsammans med Tillväxtverket göra en fördjupad analys så att rätt stöd ska kunna utformas. Målsättningen är att resultatet ska utgöra ett underlag i ett större genomförandeprojekt som omfattar fler kommuner i Västernorrland.

– Beviljandet av den fördjupade förstudien ’In i värmen’ för de kreativa kulturella branscherna är av mycket stor vikt för Sundsvall och visar att vi prioriterar att stötta och utveckla denna sektor. Detta är i linje med Sveriges nationella strategi fram till 2033, som betonar vikten av kreativa kulturella branscher för att stärka landets attraktivitet, tillväxt, innovation och export. Sundsvall växer och denna sektor är en nyckelfaktor i vår tillväxtresa. Med rätt förutsättningar, stöd och uppmärksamhet kommer de kreativa kulturella branscherna att bidra med både arbetsmöjligheter och ökad innovationskraft, vilket är avgörande i den samhällsomvandling vi befinner oss i, säger Olivia Åsberg, näringslivsutvecklare Sundsvalls kommun.

– Syftet är nu att ta ett större grepp och titta på dessa näringar på en regional nivå för att kraftsamla och uppnå en större effekt tillsammans. Det kräver förändring, förnyelse och modigt ledarskap och jag ser så mycket fram emot den här resan, inte minst att utforska och se vad vi alla blir tillsammans. Det är hög tid att vi jobbar med att få till ett mer integrerat näringsliv där vi möjliggör mer holistiska satsningar så att både människor, platser och vår planet ska få möjlighet att frodas, säger Anna Kollberg.

Relaterade nyheter

Sven Wadman (Mittuniversitetet), Matts Nyman (BizMaker) och Åse Angland Lindvall (Peak Innovation) ser fram emot att utöka samarbetet mellan organisationerna.
Pressrelease

”Gränsgångare” ska föra akademi och näringsliv närmare varandra

Cecilia Nordlund är numera en certifierad innovationsledare på BizMaker.
Nyhet

Cecilias certifiering kvalitetssäkrar innovationsstödet

Patrik Rosengren och Annica Jonsson på Kinab.
Nyhet

Från tyst norrlänning till ledstjärna inom hållbarhet