Att växa och samtidigt lyckas bevara en arbetskultur som gillas av både anställda och kunder – det var utmaningen när Sundsvallsföretaget Bilfix öppnade i Timrå.
– Business Scaleup-programmet har hjälpt oss att vilja hitta nya kunder och bli en bättre arbetsgivare, säger ägaren och vd:n Fredrik Harlestedt.
Efter att ha drivit verkstadsfirman Bilfix tillsammans sedan 2006 började bröderna Fredrik Harlestedt och Christer Andersson för tre år sedan undersöka möjligheterna att expandera, i ett första skede till Timrå och på längre sikt till fler platser. Just då hörde Fredrik talas om Business Scaleup, ett tillväxtprogram från BizMaker där företagare får stöd av utvalda coacher och BizMakers affärsrådgivare.
– Vi har sakta men säkert vuxit organiskt genom åren. Vi hade påbörjat en tanke om mer målvedveten expansion, men BizMaker hjälpte oss över de trösklar vi hade, berättar Fredrik Harlestedt.
Bilfix är en fristående verkstad som servar alla bilmärken, och kundernas lojalitet är inget man kan ta för givet.
– Vi lägger stort fokus på relationer, både med kunder och i personalgruppen. För personalens del ville vi få med oss det där som ”sitter i väggarna” till vår nya verkstad. Där fick vi hjälp att sätta det på pränt i manualer och personalhandbok. Så här beter vi oss på Bilfix, mot kunder och mot varandra.
Processledarna Ewa Sandeheim och Pelle Berglund på BizMaker har tillsammans med coacherna Johan Pahlén, Gun Blom Lundgren och Angelica Adamski utgjort teamet runt Bilfix. Coacherna fokuserar utifrån sin egen expertis på ekonomi, kund, process och utveckling. För Bilfix är det arbetet med att formalisera och lyckas flytta med sig den positiva företagskulturen som varit viktigast.
– Det är något som behövs för att alla skas bli sedda och vara en del av en framåtsträvande organisation, i förlängningen för att lyckas rekrytera och få med sig ny personal. Vi har fått bra hjälp med att konceptualisera och ta med det som är bra från den befintliga verksamheten till den nya verkstaden.
På kundsidan har Bilfix tillsammans med coachen tittat mycket på hur man kan säkra kundkretsen framåt. Dels genom bättre systemlösningar, men framför allt genom att bygga relation och förtjäna återkommande kunder.
– Viljan att hitta nya vägar till kunder har växt otroligt mycket, både privat- och företagskunder, säger Fredrik Harlestedt.
Bilfix har också jobbat väldigt konkret med hållbarhet. Många bildelar byts ut enligt en fastslagen tidplan, snarare än efter faktiskt slitage. Där finns stora vinster att göra, samtidigt som man utmanar det etablerade tänket i branschen.
– Bilfix har verkligen anammat processen i Scaleup-programmet. De har öppnat en ny verkstad, de ser över sitt kunderbjudande, och jag gillar verkligen deras sätt att se på personalen, säger Ewa Sandeheim på BizMaker.
2023 slog Bilfix upp dörrarna till sin nya verkstad i Timrå och planerna på vidare expansion lever kvar. Efter Business Scaleup-programmet har Bilfix en tydligare bild av framtiden och bättre verktyg för att möta den.
– Tittar man bara på sina mål – att femdubbla omsättningen, ha si eller så många verkstäder, eller vad det kan vara – då kan det nästan bli att man backar av sina egna ord. Vi har fått hjälp att dela upp vår femårsplan i mindre delar och strukturera upp vad som krävs för att nå dit. Det blir mycket mer görbart.
Något som Fredrik Harlestedt tar med sig är kraften i att omge sig med flera personer som kan bidra i det strategiska. Planen är att starta en skuggstyrelse och på så vis få med sig möjligheten att bolla idéer och beslut in i framtiden.
– Vi måste vara helt trygga i det vi ska göra innan vi drar igång, och då har det varit så skönt att ha det här gänget. Det vill vi ha med oss framåt.
Kontakt
Fredrik Harlestedt, vd och ägare
fredrik@bilfix.nu, 060 66 61 23
Är du redo att utmanas för att utveckla ditt företag?
Business Scaleup är ett affärsutvecklingsprogram för små- och medelstora företag i Västernorrland som vill växa. Genom programmet får du och ditt företag stöd i att skapa utrymme för ett hållbart, strategiskt arbete för att möta morgondagens behov och bli mer lönsamt. Upplägget baseras på en prisbelönt metod som tillhandahålls genom Stiftelsen Navigator.
Vill du delta eller veta mer? Hör av dig till:
Ewa Sandeheim, ewa.sandeheim@bizmaker.se