Pedagogisk kreativitet är kärnan i kursen spelbaserat lärande som från och med i höst erbjuds på Mittuniversitetet.
– Spel är, förutom underhållning, ett kraftfullt verktyg för lärande som kan användas för att lösa komplexa problem, förbättra beslutsfattande och utveckla samarbetsförmåga, säger Giselle Abbas, projektledare på BizMaker.
Spelbaserat lärande har identifierats som en strategiskt viktig kompetens i Västernorrland, där kompetensen inom både spel och pedagogik är hög. Spelbranschen i Västernorrland och BizMaker såg stor potential i att utveckla en utbildning inom området och inledde därför en dialog med Mittuniversitetet under förra året.
Snart stod det klart att intresset för att använda spel i undervisningen var stort, och samarbetet har nu resulterat i kursen spelbaserat lärande – en framtidsinriktad satsning på nya inlärningsmetoder.
– Som inkubator och stöd för entreprenörer ser vi på BizMaker att spelbranschen är en stark drivkraft för innovation och kreativitet. Genom spelbaserat lärande kan man skapa dynamiska och engagerande utbildningsmiljöer där elever och deltagare interagerar på ett sätt som ökar deras motivation och inlärningsförmåga, säger Giselle Abbas.
Utbildningen tar sikte på så kallade ”serious games”, alltså spel eller spelinslag där det primära syftet inte är underhållning. Pedagogiska spel som Duolingo för språkinlärning eller Thinkster för matematik har funnits i många år, och spaningen framåt är att spelbaserat lärande kommer att ta ännu mer plats och även integreras på nya sätt i utbildning för både barn och vuxna.
Kursen ”Spelbaserat lärande: Teorier och tillämpningar för utbildning och arbetsliv” är på 7,5 hp och riktar sig brett till de som är intresserade av spel och lärande.
– Spel som stöd för lärande är ett område som växer. Vi tror att både lärare och spelutvecklare kan ha stor nytta av kursen. Den inriktar sig på de beteendevetenskapliga aspekterna och på pedagogisk kreativitet, inte på programmering, säger Jimmy Jaldemark, professor i pedagogik som forskat om lärande och digitalisering sedan mitten av 1990-talet.
Som exempel på pedagogisk kreativitet nämner Jimmy Jaldemark ett forskningsprojekt på Mittuniversitetet där lärare fått utforma lektioner kring Pokémon Go, där grundskoleelever på så vis fått röra sig runt i staden och checka av punkter med pedagogiska utmaningar.
– Det handlar förstås om att göra det mer motiverande, men vi vill också bidra med kompetens på ett djupare plan med pedagogiska insikter om vad som fungerar och hur man kan följa upp lärandet, säger Jimmy Jaldemark.
Läs mer och ansök senast 15 oktober – Spelbaserat lärande: Teorier och tillämpningar för utbildning och arbetsliv, 7,5 hp
Kontakt
Giselle Abbas, projektledare BizMaker
073 823 37 72
giselle.abbas@bizmaker.se
Jimmy Jaldemark, professor i pedagogik Mittuniversitetet
070 647 87 84
jimmy.jaldemark@miun.se